Mari ber'HIPNOSIS'

Assalamualaikum w.b.t

Satu topik yang kini menjadi kegemaraan saya adalah hipnosis.

Saya sedang belajar untuk meng'hipnosis' diri agar menjadi lebih baik.

Kebaikannya?
Sangat banyak.Terutamanya untuk saya pogram semuala dalaman saya. Saya mahu menjadi lebih positif dalam menghadapi setiap ujian dan cabaran yang allah beri.Saya mahu melihat peluang dalang setiap halangan hidup.

Bagi yang kurang pasti apa itu hipnosis, saya ' copy paste' disini tulisan Insyirah Azhar untuk pemahanan kita bersama.

Awas ya, nota ini hanya 1% dari ilmu yang sebenar. Setiap ilmu yang mahu dipelajari perlu ada gurunya. Maka, pergi cari guru jika mahu lebih lanjut (atau boleh juga cari saya :P )
.
.
.
.
.
Hipnosis by Insyirah Azhar

Apabila belajar tentang hipnosis, kita akan lebih faham, doa zikir dan beramal itu adalah salah satu bentuk hipnosis.
Apa itu hipnosis?
Seni mengendalikan minda bawah sedar

Self Hypnosis
Kita reprogram diri kita semula dengan mengendalikan minda bawah sedar kita

Saya kaitkan dengan spiritual.

Syaitan, tugas hakikinya adalah menyesatkan manusia. Senjata mereka hanya bisikan. Saya tak ingat surah apa, tetapi kurang lebih ayatnya seperti ini,

"Apabila pendosa menyalahkan syaitanlah yang membuat mereka membuat dosa, syaitan hanya cakap 'aku bisik je, siapa suruh dia buat?' "

Jadi andai kita renung, siapa yang salah? Syaitan atau kita? Dia, kita tak nampak pun. Tetapi ceritanya apabila dia bisik, kita ikut. Siapa suruh ikut?

Sebab itu di akhirat kelak, syaitan lepas tangan tak mengaku dialah yang telah mempengaruhi kita. Hanya orang yang belajar hipnosis tidak boleh dihipnosis (dipengaruh).

Seandainya kita ada rasa nak buat jahat, ada potensi syaitan memang menghasut melalui bisikannya. Tetapi ceritanya apabila kita tahu bahawa kita mampu untuk tidak terhipnosis, kita akan tahu cara untuk menolak.

Sebab itu dalam Islam, adanya taawuz.
Selain syaitan, kita juga ada nafsu. Ada nafsu yang +ve dan -ve.

Maka sebenarnya syaitan ini hanya bagi spark je. Bisik je. Kebolehan kita mengawa' nafsu itulah yang akan memberi hasil - adakah kita berjaya dihipnosis syaitan atau tidak.

Satu persoalan yang guru hipnotis saya tanya yang membuat saya terdetik,

"Dia bisik di mana?"

Maka Allah tu lah tempat kita minta utama. Kita ni tak ada kemampuan mana. Sebab tu kita diajarkan soal DOA - Master Rey

Itulah behind the scene kenapa perlunya berzikir selalu, beramal, ucap Assamualaikum sebelum masuk rumah, mengimarahkan rumah dengan amal soleh.

Jawapan - supaya kita sentiasa self hypnosis (reprogramming) diri dengan hal-hal yang mengingatkan kita kepada Allah SWT.

Agak-agak kalau kita selalu dekat dengan Allah, ada potensi kah nafsu -ve / syaitan akan dekat? Jawapannya,

"Confirm tak."

Comments

Popular Posts