Memahami Pengharapan Seorang Suami

Oleh : Siti Zakiah Meskam

Assalamualaikum w.b.t dan Bismillah.

Dalam membentuk keluarga bahagia, adalah penting bagi seorang isteri untuk memahami pengharapan suaminya.Walaupun setiap lelaki adalah berbeza karektar namun secara fitrahnya mereka memiliki pengharapan yang lebih kurang sama.

Oleh itu, disini saya akan kongsikan apakah bentuk pengaharapan suami terhadap isteri berdasarkan buku tulisan Dr. Fadzilah Kamsah.

Seorang suami sangat mengharap agar isterinya :

1. Memberikan kasih sayang dan kemanjaan :

+ sentiasa anggun dan kemas
+ sentiasa bermuka manis
+ sentiasa cantik dan memberahikan
+ memberikan perhatian

2. Memahami kehendak, matlamat,cita rasa, pegangan, nilai dan falsafah hidupnya. Seringkali suami juga mengharapkan kefahaman seorang isteri tanpa memberikan sebarang penjelasan yang panjang lebar.

3. Memberi penghormatan yang sewajarnya seperti meminta izin untuk melakukan sesuatu, meminta nasihat serta pandangan dan mendahulukan suami dalam segala hal.

4. Memberikan sokongan dan galakan atas setiap kegiatan berfaedah yang dilakukan oleh suami.

5. Tidak mensabotaj suami dengan menyentuh ego suami, memgecilkan hati, menyuruh-nyuruh, membandingkan suami dengan orang lain, tidak meminta sesuatu yang suami tidak mampu mengadakannya.

6. Memberikan kepercayaan yang tidak berbelah bagi. Isteri yang menabur kasih sayang akan menuai kasih sayang manakala isteri yang menyemai curiga akan menuai bencana.

7. Memahami kerenah suami seperti kekadang membisu, kekadang banyak bercakap, kekadang minta dimanjakan, kekadang buat tabiat luar biasa.

8. Dapat mendidik dan menyayangi anak sebaik mungkin.

9. Memberi teguran dan memaafkan kesilapan, kekurangan dan keterlanjuran suami.

10. Mendoakan kesejahteraan suami secara berterusan samada didunia dan akhirat.

10 bentuk pengharapan ini bolehlah dijadikan sebagai panduan bagi isteri yang mengharapkan keharmonian dalam rumah tangganya.

Sekian.
Moga ada manfaat.

Comments

Popular Posts